Toppform

Hej alla trogna och kära grannfejden fans!

Efter en liten förkylning som skrämmt vettet ur påde Maja och Josefin ska jag imorgon köra mitt första pass för att komma i toppform. Detta är vad jag planerat de kommande 5 veckorna:

I form för längdåkning på bara 5 veckor

 

Innan du sätter på dig skidorna och ger dig ut i spåren ska formen vara på plats. Här får du ett 5 veckors träningsprogram som trimmar kroppen från topp till tå så att du får maximalt utbyte av turerna i det fria.

Börja lugnt och undvik skador
När du har avslutat träningsprogrammet och är redo för dina turer är det viktigt att du börjar lugnt. Även om formen är på plats och du är redo att skruva upp tempot, behöver kroppen fortfarande vänja sig vid rörelsemönstret. Hur mycket som är för mycket, kan bara du själv avgöra.

Det bästa rådet vi kan ge dig är att lyssna till din kropp och känna efter hur mycket du kan pressa den. Börja gärna med att ta 2-3 korta testturer och uppmärksamma hur kroppen reagerar efteråt. Utifrån det kan du långsamt trappa upp både tempo och distans.

Genom att börja lugnt undviker du skador och får garanterat en positivare upplevelse av säsongsstarten.

Det är tärningsupplägget tyckte jag lät perfekt, i form på 5 veckor! Jag startar redan imorgon att trimma igång!

//MOS


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0